Українська мова Polski  Белорусский Русский
England Deutschland  française Japan
lityn-selrada.com.ua

Головна сторінка Селищна рада Статут територіальної громади


 

Створення та розробка сайтів в Літині

 

Літинська селищна рада від імені територіальної громади – жителів селища міського  типу  Літин, з метою урахування історичних національно-культурних, соціально-економічних, інших особливостей місцевого самоврядування в селищі Літин та усвідомлюючи свою відповідальність за долю селища, збереження і примноження його досягнень і традицій, спираючись на славетну історію селища, враховуючи досвід управління селищним господарством, а також передовий досвід  розвитку селища, прямуючи до досягнення найвищих світових стандартів у життєдіяльності територіальної громади селища, дбаючи про забезпечення промислового, екологічного, наукового, культурного розвитку селища, підвищення рівня життя та створення умов для задоволення потреб жителів селища, соціально-культурних та економічних потребах, розуміючи, що місцеве самоврядування є найбільш ефективною формою управління територіальною громадою, що забезпечує підвищення добробуту її членів, вільний розвиток особистості, зростання економічної, політичної, наукової і моральної ролі селища Літин в суверенній Україні, керуючись Конституцією України, Європейською хартією місцевого самоврядування, Законами України “Про місцеве самоврядування в Україні”, “Про статус депутатів місцевих рад”, а також іншими законами України,  ухвалює Статут територіальної громади селища міського типу Літин  Вінницької області.

Статут територіальної громади селища міського типу Літин (далі Статут) визначає основи життєдіяльності територіальної громади селища, засади, форми та порядок здійснення нею місцевого самоврядування.

Глава 1. Загальна характеристика   селища міського типу  Літин

Стаття 1.  Історична  довідка

Вперше Літин згадується в грамоті Федора Коріатовича,  господаря Подільської землі,  у  якій  підтверджується  власність  на  землі  та  окремі  подільські міста,  в тому числі  Літин,  його  “вірного слуги” пана  Гринька.  Грамота  датована  20 червня 1391 року.

Пізніше Літин згадується  в грамоті князя Свидригайла від 21 травня 1431 року, коли ці порубіжні між Польщею та Литвою землі стали власністю брацлавського шляхтича О.Кмита.

Походження назви селища пов'язане з початком колонізації Поділля Литвою. Дослідники вважають, що назва Літин пішла від кореня „Лит", який лежить в основі географічної назви Литва (означає „сіра, заболочена країна"). На початку XVI століття Літин розвивався як землеробське, торгівельне і ремісницьке поселення. У 1511 році навіть була запроваджена літинська міра продажу хліба. Через Літин проходив торговий шлях «Київ-Львів». На острові, утвореному річкою Згаром та її притокою Шмигавкою, було споруджено укріплений з́амок.

В 1556 році Літин став центром староства і власністю корони. В 1578 році польський король Стефан-Баторій дарував Літину різні привілеї і Магдебурзьке право по особистій грамоті тодішньому орендатору Літина Станіславу Лащу. За цим правом місто отримало самоврядування і власне судочинство.

20 вересня 1578 року видається привілей, згідно з яким дозволялося проводити два ярмарки на рік (на св. Петра - 1 серпня, Симона і Юди - 28 жовтня), а ще право шинкувати, продавати і купувати. Так Літин став значним торговим центром на той час.

В 1648 році Літином прокотилася хвиля козаччини, після чого місто стало сотенним повітом Брацлавського полку і залишалось в цьому статусі до 1772 року. В Літині зупинявся Богдан Хмельницький, тут він приймав у листопаді 1653 р. послів від кримсько-татарського хана.

В 1795 році Літин по височайшому царському повелінню було оголошено повітовим містом Брацлавської, а з 1797 року - Подільської губернії. В 1804 році було проведено остаточно адміністративний поділ губернії на 12 повітів, серед яких і Літинський повіт, що в свою чергу ділився на 12 волостей. Такий поділ існував до 1922 року.

Історія Літина першої половини XIX ст. тісно пов'язана з життям Устима Кармалюка. В селищі збереглися мури в'язниці-фортеці, побудованої в 1805 році, і в якій у 1814, 1822-23, 1827 і 1830-32 роках томився народний герой, чекаючи на страту, а в 1823 році тут перебувала його дружина Марія.

У географічному словнику Королівства Польського та інших слов'янських країн (Słownik geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich - том V, 1884 рік) Літин згадується як повітове місто, в якому було 7181 мешканець, в тому числі 3563 чоловіки і 3518 жінок, з яких православних 3135, католиків 603, євреїв 2400 і сектантів 943 особи. Тут знаходилися повітова управа, поштова і телеграфна станції, костел (збудований у 1856 році на місці попереднього, який був зведений у 1748 році), каплиця, 3 церкви (з них одна мурована), синагога, 891 будинок, повітова двокласна школа, міська лікарня на 35 хворих, аптека, тютюнова фабрика, свічна фабрика, цегельний завод і млин. У місті постійно відбувалися ярмарки (1 січня, 2 лютого, 9 березня, 30 березня, 15 квітня, 8 травня, 31 травня, 1 серпня, 29 серпня, 26 вересня, 8 листопада і 6 грудня).  У 1896 рoці в Літині було вже 11 162 мешканці (5 433 чоловіків та 5 729 жінок), з їхнього числа православних - 3846, розкольників - 1135, католиків - 880, протестантів - 162, іудеїв - 5040, представників інших вірувань - 99. Дворян у містечку налічувалось 410 осіб, представників духовного сану - 49, почесних громадян та купців - 686, міщан - 8977, селян - 545, військових - 371, інших - 124 особи. Житлових будинків тоді налічувалось 930, з них кам'яних було лише 12.

В січні 1918 року в Літині було встановлено радянську владу. В березні 1918 р. його захопили австро - німецькі загарбники. А вже в січні 1920 року після закінчення Першої світової та громадянської воєн була остаточно встановлена Радянська влада. З березня 1928 року Літин став центром однойменного району Вінницького округу.

Вогняним смерчем прокотилась по літинській землі Велика Вітчизняна війна 1941-1945 років. З 17 липня 1941 року по 20 березня 1944 року Літин був окупований німецько-фашистськими військами. В цей період гітлерівці розстріляли 2156 літинчан єврейської національності і стратили 3200 військовополонених. Багато мешканців Літина героїчно боролись проти фашистських загарбників на фронті і в тилу. Літинська земля виростила чотирьох Героїв Радянського Союзу, один з яких Борис Варава, колишній учень Літинської середньої школи № 1,  геройські загинув в бою на території Польщі.

Стаття 2.  Загальні  відомості  селища

1.Селище міського типу Літин є самостійною адміністративно-територіальною одиницею у складі Вінницької області,   адміністративним  центром  Літинського  району Вінницької області.

3. Смт. Літин  розташоване  на південному березі річки Згар,  за 30 км на  захід від  міста Вінниці.  Через смт. Літин проходить  автомобільна дорога (М-12) Краковець-Стрій-Кіровоград- Знаменка.

4.  На час прийняття Статуту територія  селища  складає 680,38 гектарів, чисельність населення   становить 8020 осіб.

5. Смт. Літин   є  членом  Асоціації  міст України Всеукраїнської Асоціації  місцевого самоврядування.

Стаття 3. Офіційні символи

1.Територіальна громада селища має власну символіку  -  герб та прапор-хоругва.

2.Зміст, опис і порядок офіційного використання символіки територіальної громади селища визначаються окремим  Положенням, яке затверджується  селищною радою.

3. Селищна рада та її виконавчий комітет мають свої бланки, круглу печатку із зображенням Державного герба України і своїм найменуванням.

4.На будинку, де розміщується  селищна рада та її виконавчий комітет, підіймається Державний Прапор України  та  прапор-хоругва територіальної громади.

Стаття 4. Святкові дні та пам'ятні дати

1.Святкування Дня Літина, видатних подій, державних та релігійних свят є основою злагоди, взаєморозуміння та підтримки членів територіальної громади, збереження її історії та на­ціональних традицій.

2. День Літина відзначається щороку 20 червня як загальномістечкове свято, яке супроводжується урочистостями, народними гуляннями, ярмарками, культурно – спортивними й іншими масовими заходами. День Літина  проводиться з метою виховання поваги до історії та духовності українського народу, любові до рідного краю, розвитку почуття патріотизму, надбання демократичних цінностей, відродження  загальнонаціональних  та  місцевих традицій.

3. 3 метою збереження національних історичних традицій щорічно відзначається День Перемоги - 9 трав­ня та  День визволення  Літина від німецько-фашистських загарбників -        20 березня.

Стаття 5. Звання і відзнаки

1. Жителям  селища, іншим громадянам України, іноземним громадянам, особам без громадянства, які мають видатні заслуги перед територіальною громадою селища та зробили вагомий внесок у її соціально-економічний, науковий, спортивний, культурний розвиток, за рішенням  селищної ради може бути присвоєно звання «Почесний громадянин  смт. Літина». Підстави та порядок присвоєння, права, пільги й обов'язки осіб, відзначених званням «Почесний громадянин  смт. Літина», визначаються Положенням, затвердженим рішенням  селищної ради.

2.Члени територіальної громади  селища, підприємства, установи та організації, що досягли вагомих результатів у творчій, науковій, господарській та інших видах діяльності, можуть бути відзначені  селищним головою Подякою або Грамотою селищного голови та  виконавчого  комітету.

3. Селищний голова та  селищна рада можуть засновувати інші від­знаки, перелік яких і порядок нагородження ними, а також статус нагороджених осіб, встановлюються окре­мими Положеннями, що затверджуються відповідно розпорядженням  селищного голо­ви чи рішенням  селищної ради.

4.Виконавчий комітет селищної ради після розгляду відповідних клопотань вносить у встановленому порядку до органів державної влади подання про нагородження державними нагородами України та про присвоєння почесних звань України.

Стаття 6. Територія  селища

1.Територію селища складають усі земельні та водні ділянки в межах, які затверджені Верхов­ною Радою України. Управління цією територією здійснюється відповідно до Конституції України та законів України.

2.Територія  селища є основою життєдіяльності територіальної громади і перебуває у віданні органів місцевого самоврядування при дотриманні прав власників землі та інших належних землекористува­чів.

3.Територія селища є невід'ємною складовою частиною території України.

4.Віднесення земель селища до будь-яких категорій здійснюється  селищною радою відповідно до  плану забудови і плану земельно-господарського устрою селища, згідно з чинним законодавством.

5.Порядок і правила використання земель селища встановлюються селищною радою відповідно до земельного, природоохоронного та іншого чинного законодавства.

6. При реалізації ініціатив щодо розширення території селища, включення  до його складу територій інших територіальних громад, органи місцевого самоврядування узгоджують свої дії з громадами сусідніх населених пунктів, взаємодіють з органами місцевого самоврядування Літинського району, Вінницькою обласною радою, Верховною Радою України.

Стаття 7. Адміністративно-територіальний устрій  селища

До складу території  селища можуть входити утворення з особливим статусом: історико-культурні, лісопаркові зони, території, що використовуються для забезпечення сільського господарства, та інші, їхній статус і порядок утворення встановлюються  селищною радою, якщо інше не передбачене чинним законодавством.

Стаття 8. Найменування та перейменування територіальних об’єктів селища

1. Найменування та перейменування територіальних об’єктів селища -  вулиць,  провулків, майданів (площ),  парків і скверів тощо – здійснюються  селищною радою  з врахуванням думки членів територіальної громади  селища.

2. Назви територіальним об’єктам  селища даються українською мовою з дотриманням норм українського правопису.

Глава 2.  Мешканці  смт.  Літин,  їх права  та обовязки

Стаття 9Мешканці селища і члени територіальної громади смт. Літина

1. Мешканцями селища є усі особи, які на законних підставах постійно чи тимчасово проживають, володіють нерухомим майном, працюють на території  селища, здійснюють іншу діяльність, пов’язану зі сплатою податків до селищного бюджету.

2. Реєстрація мешканців, що постійно чи тимчасово проживають у селищі, здійснюється у порядку, передбаченому чинним законодавством.

3. Членами територіальної громади смт. Літина  є мешканці селища, які постійно проживають та зареєстровані на території селища відповідно до Закону України «Про свободу пересування і вільний вибір місця проживання», інших актів законодавства України.

4. Члени територіальної громади селища, як суб’єкти реалізації права на місцеве самоврядування поділяються на тих, що володіють правом голосу і тих, які не володіють правом голосу. З правом голосу є дієздатні громадяни України, які досягли повноліття і постійно проживають та зареєстровані на території  селища.   Громадяни інших держав, особи без громадянства,  які постійно проживають на території селища, неповнолітні  особи, а також  особи щодо яких є рішення суду про визнання їх недієздатними, є членами територіальної громади без права голосу.

Стаття 10. Захист і реалізація прав, свобод людини і громадянина, члена                                                     територіальної громади селища

1. Органи місцевого самоврядування реалізують власні та делеговані Законом повноваження з забезпечення соціальних та інших стандартів, гарантованих державою.

2. Члени територіальної громади  селища  мають право на безоплатне отримання соціальних, освітніх, медичних, інших послуг на території   селища  у порядку, визначеному законодавством України.

3. Усі громадяни України, що тимчасово проживають у смт. Літині, а також іноземці та особи без громадянства, які перебувають у селищі на законних підставах, користуються тими ж правами і свободами, несуть такі ж обов’язки як і літинчани, за винятками випадків встановлених цим Статутом.

4.Органи місцевого самоврядування не можуть приймати рішення, які обмежують права і свободи мешканців селища, громадян України, які не є членами територіальної громади селища, громадян інших держав та осіб без громадянства.

Стаття 11. Права членів територіальної громади селища

1.Кожному члену територіальної громади селища, що має право голосу на виборах, забезпечується право на участь у здійсненні місцевого самоврядування у смт. Літині.

2. Члени територіальної громади при здійсненні місцевого самоврядування  мають право:

1) безпосередньо брати участь у здійсненні місцевого самоврядування в різноманітних формах демократії (місцеві вибори, місцевий референдум, загальні збори, громадські слухання, місцеві ініціативи, колективні та індивідуальні звернення, інше);

2) обирати і бути обраними в органи і на посади в системі місцевого самоврядування, які визначаються законами як виборні, на рівних підставах;

3) брати участь у прийнятті рішень про дострокове припинення повноважень селищної ради, окремих депутатів,   селищного голови  у встановленому законом порядку;

4) брати участь у здійсненні контролю за діяльністю органів і посадових осіб селищної ради у встановлених законом і цим Статутом формах;

5) згідно з Законом України “Про доступ до публічної інформації” одержувати повну і достовірну інформацію з питань роботи органів і посадових осіб  селищної ради з  різних аспектів  життя селища;

6) вносити до селищної ради проекти нормативно-правових актів з питань, віднесених до її компетенції, або пропозиції про перегляд чинних правових актів селищної ради, що суперечать Конституції та законам України;

7) направляти індивідуальні та колективні звернення (скарги, заяви, пропозиції) селищному голові, іншим  посадовим особам  селищної ради і отримувати на них відповіді у встановлені законом терміни;

8) на персональний і колективний прийом селищним головою та іншими посадовими особами  селищної ради;

9) бути присутніми на  відкритих засіданнях  селищної ради та її виконавчого комітету.

Стаття 12. Обов’язки  мешканців селища

Мешканці  селища  зобов’язані:

- дотримуватися положень Конституції України, чинного законодавства України, цього Статуту;

- сприяти розвитку відносин громадян у дусі злагоди, порозуміння, поваги до їх прав, свобод і  традицій,  толерантного ставлення  до  усіх мешканців селища;

- дотримуватися Правил благоустрою, не завдавати шкоди навколишньому середовищу, бережно  ставитися  до зелених насаджень, елементів  благоустрою селища;

- здійснюючи свої права та реалізовуючи власні інтереси, не порушувати права та інтереси фізичних та юридичних осіб,  що охороняються законом.

Глава 3. Територіальна  громада  смт. Літина  та  форми  реалізації прав її

членів на  участь  у  місцевому самоврядуванні

Стаття 13. Статус територіальної громади смт. Літина

1. Територіальна громада смт. Літина (територіальна громада) є первинним суб’єктом місцевого самоврядування.  Територіальна громада здійснює місцеве самоврядування як безпосередньо, так і через  Літинську селищну раду, її виконавчий комітет, селищного голову, інших  посадових осіб, а також через Літинську районну раду  та Вінницьку обласну раду, які представляють спільні інтереси усіх територіальних громад сіл, селищ і міст Літинського району  та Вінницької області.

2.Територіальна громада має права й обов'язки в межах наданих їй повноважень та виділених ресурсів ви­рішувати під свою повну відповідальність усі справи місцевого значення, якщо інше не передбачено чинним законодавством.

3.Територіальна громада є суб'єктом права комунальної власності.

4.Пріоритети розвитку територіальної громади щорічно визначаються селищною ра­дою під час затвердження селищного бюджету та Програми  соціально-економічного розвитку селища.

Стаття 14. Компетенція територіальної громади

1. Компетенцію територіальної громади  складають питання, вирішення яких територіальна громада може здійснювати безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

2. До компетенції територіальної громади селища  віднесені:

1) всі питання, вирішення яких, відповідно до законів України, здійснюється на місцевому референдумі;

2) питання, віднесені до повноважень органів місцевого самоврядування.

3. Перелік питань, віднесених до повноважень органів місцевого самоврядування, встановлюється відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», інших законів України, з врахуванням положень ст.4 «Європейської Хартії місцевого самоврядування». Органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене із сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу.

4. До компетенції територіальної громади не віднесені такі питання:

1) прийняття рішень з питань, віднесених до компетенції органів державної влади, Літинської районної ради та  Вінницької обласної ради, що поширюють свою юрисдикцію на селище;

2) прийняття рішень в частині делегованих повноважень органів  виконавчої влади,  віднесених до компетенції виконавчих органів місцевого самоврядування.

Стаття 15. Форми та гарантії реалізації права членів територіальної громади на

участь у здійсненні місце­вого самоврядування

1.Члени територіальної громади здійснюють своє право на участь у місцевому самоврядуванні як безпо­середньо, так і через відповідні органи місцевого самоврядування.

2. Органи місцевого самоврядування  селища враховують пропозиції членів територіальної громади щодо вдосконалення системи управління у  селищі, господарської діяльності органів місцевого самоврядування, забезпечення прав на самоврядування членів територіальної громади.

3. Формами безпосередньої участі членів територіальної громади у вирішенні питань місцевого значення селища  є:

1) участь у місцевих виборах;

2) участь у місцевих референдумах;

3) участь у загальних зборах громадян за місцем проживання;

4) реалізація права на місцеві ініціативи;

5) участь у громадських слуханнях;

6) створення органів самоорганізації населення і участь у їх діяльності;

7) інші форми безпосередньої участі членів територіальної громади у вирішенні питань місцевого значення, встановлені рішенням  селищної ради.

4.Будь-які обмеження права членів територіальної громади на участь у місцевому самоврядуванні селища за­лежно від їх раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, терміну проживання в місті, за мовними або іншими ознаками забороняються.

Стаття 16. Місцеві вибори

1. Члени територіальної громади селища  з правом голосу на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування беруть участь у виборах представників органів місцевого самоврядування смт. Літина  -  Літинського селищного голови і депутатів Літинської селищної ради.

2. Порядок реалізації виборчого права членами територіальної громади селища на місцевих виборах встановлюється законодавством України.

Стаття 17. Місцевий  референдум

1. Місцевий (селищний) референдум у смт.  Літині є формою безпосереднього вирішення членами територіальної громади питань, віднесених Конституцією, законами України до відання місцевого самоврядування, шляхом вільного волевиявлення.  Рішення місцевого референдуму мають найвищу юридичну силу на території  селища.

2. Коло питань, які не можуть бути винесені на місцевий референдум, визначаються законодавством України. Питання, що виносяться на місцевий референдум, не повинні призводити до порушення рівноправності, громадської злагоди в суспільстві, обмежувати або скасовувати права і свободи людини і громадянина, конституційні гарантії їх реалізації.

3. Порядок ініціювання і проведення референдуму визначається законодавством України.

4. Селищна рада призначає місцевий референдум на вимогу депутатів  селищної ради, кількість яких становить не менш як половину від загального складу ради, або на вимогу, що підписана не менш ніж однією десятою частиною членів територіальної громади з правом голосу.

5. Референдум не проводиться, якщо селищна рада ухвалює рішення про здійснення тих заходів, реалізація яких вимагається в заяві про проведення референдуму.

6. Рішення місцевого референдуму вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало більше половини мешканців селища, які взяли участь у голосуванні. У разі рівної кількості голосів, поданих «за» і «проти», вважається, що питання, яке було винесене на розгляд референдуму, вирішене негативно.

7. Питання, яке не одержало підтримки на референдумі, може повторно виноситися на референдум не раніше, ніж через три роки.

8. Рішення місцевого референдуму і результати голосування оприлюднюються у порядку, встановленому цим Статутом та Регламентом  селищної ради.

9. Якщо для реалізації рішення місцевого референдуму потрібне прийняття іншого правового акта, орган селищної публічної влади, до компетенції якого належить дане питання, зобов’язаний прийняти такий акт невідкладно, але не пізніше, ніж на черговій сесії селищної ради або засіданні виконавчого комітету.

Стаття 18. Загальні збори (конференції) членів територіальної громади

1. Члени територіальної громади селища для спільного публічного обговорення та безпосереднього вирішення питань місцевого значення, що стосуються загальних інтересів усієї територіальної громади або питань, що мають важливе значення для мешканців певної території селища, проводять загальні збори мешканців (далі – загальні збори) або конференція легітимних представників мешканців певної території селища - збори представників територіальних колективів мікрорайонів, вулиць, кварталів, будинків тощо.

2. На розгляд загальних зборів можуть виноситися такі питання:

1) інформування членів територіальної громади про прийняті  селищною радою та її виконавчим  комітетом рішення, їх виконання, а також виконання законів України, підзаконних актів з питань, що становлять громадський інтерес для мешканців селища в цілому,  чи відповідного мікрорайону, вулиці, кварталу, будинку;

2) обговорення проектів рішень селищної ради, її виконавчого комітету, проектів розпоряджень селищного голови з питань, які становлять громадський інтерес для мешканців відповідної території селища, розробка пропозицій до вищезгаданих проектів;

3) заслуховування інформації селищного голови,  звітів посадових осіб  виконавчого комітету, керівників підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності селища, в частині порушених проблем мешканців мікрорайону, вулиці, кварталу, будинку;

4) ініціювання і створення органів самоорганізації населення, затвердження їх положень, внесення змін і доповнень до них, вирішення питань про дострокове припинення повноважень органів самоорганізації населення тощо;

5) внесення пропозицій до органів місцевого самоврядування щодо включення до переліку об’єктів комунальної власності підприємств, установ та організацій, їх структурних підрозділів та інших об’єктів, що належать до державної та інших форм власності, якщо вони мають особливо важливе значення для забезпечення комунально-побутових і соціально-культурних потреб мешканців селища;

6) прийняття рішення про запровадження місцевих зборів на засадах добровільного самооподаткування;

7) внесення пропозицій щодо встановлення селищною радою ставок місцевих податків і зборів;

8) розгляд і внесення мешканцями певної території селища пропозицій до органів місцевого самоврядування щодо найменування, перейменування вулиць,  встановлення пам’ятників тощо в межах відповідної території.

9) розгляд питань про внесення на розгляд селищної ради пропозицій про проведення місцевого референдуму;

10) розгляд питань про утворення ініціативних груп всеукраїнського і місцевих референдумів;

Перелік питань, віднесених до компетенції загальних зборів громадян за місцем проживання у смт. Літині, викладений у цьому Статуті, не є вичерпним і може бути доповнений рішенням Літинської  селищної ради.

3. У випадках, коли скликання загальних зборів пов’язане зі значними організаційними складнощами, можуть скликатися збори (конференція) представників мешканців селища  чи певної території -  вулиць, кварталів, будинків (далі – конференція представників). Норми представництва на зборах (конференції) представників  встановлюються  Положенням про загальні збори (конференцію) членів територіальної громади смт. Літина.

4. Збори скликаються селищним головою за власною ініціативою, за ініціативою (пропозицією) органу самоорганізації населення, що діє на території мікрорайону, вулиці, кварталу, будинку, або за пропозицією ініціативної групи членів територіальної громади за місцем проживання (далі – Ініціативної групи).

5. Рішення селищного голови про скликання загальних зборів доводиться до відома громадян, які проживають на відповідній території, не пізніш як за 7 днів до їх проведення із зазначенням часу скликання, місця проведення зборів та переліку питань, які передбачається винести на обговорення. У випадках особливої необхідності населенню повідомляється додатково про скликання зборів у день їх проведення.

6. Загальні збори є правомочними за умови присутності на них більше половини  членів територіальної громади селища  з правом голосу,  які проживають на відповідній території, а в разі скликання зборів (конференції) представників — не менш як двох третин представників громадян, які проживають на відповідній території, якщо інше не передбачено законами України.

7. Рішення загальних зборів (конференції) є обов’язковими для виконання органами самоорганізації населення, що розташовані на відповідній території. Рішення загальних зборів з питань, що мають важливе значення для селищної громади, але віднесені до повноважень місцевого самоврядування, мають рекомендаційний характер.

8. Процедура ініціювання, оголошення, підготовки, проведення загальних зборів (конференції), норма представництва на конференціях громадян, а також порядок реалізації на території селища прийнятих ними рішень визначаються Положенням про загальні збори (конференцію) членів територіальної громади смт. Літина, яке затверджується селищною радою на  виконання положень даного Статуту.

Стаття 19. Місцеві ініціативи

1.Члени територіальної громади мають право ініціювати розгляд селищною радою будь-якого питання, віднесеного Конституцією і законами України до відання місцевого самоврядування.

2. Місцева ініціатива реалізується у формі подання до Літинської селищної ради проекту рішення селищної ради разом з супровідними документами, визначеними Регламентом селищної ради.

3. Суб’єктами розробки проекту рішення селищної ради у порядку місцевої ініціативи можуть бути:

1) члени територіальної громади, об’єднані в ініціативну групу;

2) об’єднання громадян, легалізовані на території громади;

3) органи самоорганізації населення, легалізовані на території громади.

4. Реєстрація проекту рішення Літинської селищної ради, поданого у порядку місцевої ініціативи, здійснюється секретарем селищної ради за умови підтримки такого проекту рішення не менше як  50 членами територіальної громади смт. Літина з правом голосу  у формі  підписів.

5. Проект рішення, поданого у порядку місцевої ініціативи, розглядається на сесії селищнї ради у порядку, встановленому Регламентом селищної ради, з урахуванням положень цього Статуту.

6. Літинська селищна рада в межах своїх повноважень може:

- прийняти проект рішення, внесений у порядку місцевої ініціативи;

- відхилити проект рішення, внесений у порядку місцевої ініціативи;

- направити проект рішення, внесений у порядку місцевої ініціативи на доопрацювання за обов’язкової участі при доопрацюванні членів ініціативної групи.

Розгляд узгодженого з членами ініціативної групи допрацьованого проекту рішення здійснюється на наступному пленарному засіданні ради. Повторне направлення проекту на доопрацювання не допускається.

7. Рішення селищної ради з питання, внесеного у порядку місцевої ініціативи, в 10-денний термін надсилається членам ініціативної групи та оприлюднюється в порядку, встановленому Регламентом  селищної ради та цим Статутом.

Стаття 20. Громадські слухання

1. Громадські слухання є формою участі членів територіальної громади у виробленні пропозицій щодо прийняття рішень органами місцевого самоврядування  смт. Літина  та у контролі за діяльністю органів місцевого самоврядування.

2. Громадські слухання проводяться у формі зустрічей членів територіальної громади з селищним головою, депутатами селищної ради, посадовими особами виконавчих органів селищної ради,  під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належить до відання місцевого самоврядування.

3. Предметом громадських слухань може бути:

1) обговорення проектів нормативно-правових актів Літинської селищної ради, її виконавчих органів,  селищного голови та подання пропозицій щодо їх прийняття відповідним органам місцевого самоврядування;

2) обговорення проектів  програм соціально-економічного розвитку, проекту бюджету селища на наступний рік, інших проектів документів  планування розвитку селища та подання пропозицій щодо їх прийняття відповідним органам місцевого самоврядування;

3) заслуховування звітів депутатів та посадових осіб місцевого самоврядування щодо вирішення питань місцевого значення, прийняття рішень за результатами звітів депутатів та посадових осіб місцевого самоврядування, внесення пропозицій до органів місцевого самоврядування з вдосконалення діяльності депутатів місцевих рад та посадових осіб місцевого самоврядування селища;

4) обговорення проектів містобудівної документації, місцевих правил забудови відповідно до Закону України «Про планування і забудову територій».

4.Громадські слухання скликаються селищним головою за власною ініціативою або ініціативою селищної ради, органів самоорганізації населення, членів територіальної гро­мади у кількості не менше ніж 10% від жителів селища, які  мають право голосу.

5.На громадські слухання запрошуються посадові особи органів місцевого самоврядування, депутати селищної ради, керівники органів самоорганізації населення, представники місцевих осеред­ків політичних партій та громадських організацій, керівники підприємств, установ та організацій, діяльність яких пов'язана з питаннями, що обговорюються.

6.Селищний голова визначає місце та час проведення громадських слухань. Виконавчий комітет селищної ради забезпечує організацію громадських слухань та доведення до членів територіальної громади не пізніше ніж за 10 днів інформації про місце та час їх проведення.

7.На громадських слуханнях головує селищний голова або призначена ним особа. Для ведення протоколу громадських слухань обирається секретар громадських слухань. На громадських слуханнях ведеться протокол. Протокол громадського слухання підписується особою, яка його проводить  та особою, яка веде протокол, і передається, селищному голові.

8.Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов'язковому розгляду від­повідними органами місцевого самоврядування. Пропозиції вважаються внесеними за результатами громадського слухання, якщо за них проголосувало більше половини жителів селища, які взяли в них участь. Про результати їх розгляду селищний голова або визначена ним особа доводить до відома територіальної громади.

Стаття 21. Участь мешканців селища у місцевому самоврядуванні через створення і

діяльність органів самоорганізації населення

1. Органи самоорганізації населення як форма участі літинчан у вирішенні питань місцевого значення є представницькими органами, які створюються членами територіальної громади, що проживають на пе1вній частині території селища, для вирішення таких завдань:

1) створення умов для участі мешканців у вирішенні питань місцевого значення в межах Конституції і законів України;

2) задоволення соціальних, культурних, побутових та інших потреб мешканців шляхом сприяння у наданні їм відповідних послуг;

3) участі в реалізації програм соціально-економічного, культурного розвитку відповідної території, інших місцевих програм.

2. Органи самоорганізації населення утворюються за ініціативою мешканців на підставі рішення селищної ради. Органами самоорганізації населення є будинкові, вуличні, квартальні,  мікрорайонні,  та інші комітети.

3. Органи самоорганізації населення смт. Літина сприяють створенню умов для реалізації кожним мешканцем його невід'ємного права на участь у місцевому самоврядуванні та функціонують у взаємодії з територіальною громадою, органами місцевого самоврядування, об'єднаннями громадян, а також розташованими на відповідній території підприємствами, установами, організаціями.

4. Для виконання завдань та реалізації повноважень органи самоорганізації населення здійснюють такі функції, як залучення мешканців селища до самостійного вирішення питань місцевого значення, сприяння забезпеченню комплексного розвитку території, сприяння залученню додаткових місцевих ресурсів.

5. Селищна рада відповідно до Закону може наділяти орган самоорганізації населення його власними повноваженнями, а також делегувати йому, за згодою загальних зборів (конференції) мешканців відповідної території, частину власних повноважень та здійснює контроль за реалізацією цих повноважень.

6. Фінансовою основою діяльності органу самоорганізації населення  є кошти селищного бюджету, які передані йому селищною радою для здійснення власних та делегованих нею повноважень, а також власні кошти, які формуються за рахунок власної економічної діяльності та добровільних внесків фізичних та юридичних осіб й інших надходжень, не заборонених законодавством.

7. Правовий статус, порядок створення та діяльності органів самоорганізації населення визначаються Положенням, затвердженим селищною радою на виконання положень даного Статуту.

Стаття 22. Масові заходи жителів селища

1.Жителі селища відповідно до Конституції України мають право збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, походи, демонстрації й інші масові заходи.

2.Питання проведення масових заходів на території селища визначається виконавчим коміте­том селищної ради відповідно до чинного законодавства.

Стаття 23. Соціально-політичні конфлікти і шляхи їх подолання

1.Органи місцевого самоврядування дотримуються у своїй діяльності принципів громадянського миру та злагоди між членами територіальної громади, захисту прав, поваги гідності й інтересів різноманітних соціаль­них, етнічних і релігійних груп громадян.

2.У разі виникнення конфлікту передбачається погоджувальна процедура, порядок проведення якої за­тверджується виконавчим комітетом  селищної ради.

3.У передбачених законодавством випадках конфлікти вирішуються в судовому порядку.

Стаття 24. Право членів територіальної громади на інформацію. Оприлюднення

рішень органів місцевого самоврядування

1.Члени територіальної громади мають право на одержання достовірної, об'єктивної і повної інформації щодо роботи органів і посадових осіб місцевого самоврядування.

2.Оприлюднення рішень органів місцевого самоврядування відбувається шляхом їх опублікування у міс­цевих засобах масової інформації або на сайті селищної ради  в мережі  Інтернет  не пізніше 20 днів  з дня їх прийняття, якщо інші строки не обумовлені чинним законодавством.

3.Право на отримання інформації члени територіальної громади можуть реалізовувати шляхом направлення до суб`єктів владних повноважень інформаційних запитів відповідно до Закону України Про доступ до публічної інформації.

Глава 4. Місцеве  самоврядування в селищі

Стаття 25. Система місцевого самоврядування

1.Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою  селища в межах прав, на­даних їй Конституцією та законами України як безпосередньо, так і через  селищну раду та її виконавчий комітет.

2.Систему місцевого самоврядування  селища складають:

- Літинська селищна рада;

- Літинський селищний голова;

- виконавчий комітет селищної ради;

- органи самоорганізації населення.

3. Порядок формування, компетенція та організація діяльності суб’єктів системи місцевого самоврядування визначаються Конституцією України, законодавством України та цим Статутом.

Стаття 26. Гарантії здійснення місцевого самоврядування в селищі, діяльність його

органів і по­садових осіб

1.Органи і посадові особи місцевого самоврядування селища діють відповідно до повнова­жень, наданих їм  Конституцією України, законами України і цим Статутом.

2.Органи і посадові особи державної влади на території селища не мають права втручатися в законну діяльність органів і посадових осіб місцевого самоврядування, крім випадків, передбачених законо­давством.

3.Взаємовідносини органів та посадових осіб місцевого самоврядування  селища з органами державної влади, діяльність яких поширюється на територію  селища, базується на засадах поєд­нання інтересів територіальної громади та держави, співробітництва й взаємодопомоги, забезпечення здійснення завдань її соціально-економічного та культурного розвитку і реалізації функцій державної влади.

4.Права органів місцевого самоврядування  селища захищаються  законом.

5.Обмеження права територіальної громади на місцеве самоврядування можливе лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану згідно із законами України.

Стаття 27. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування

1.Систему актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування  селища складають: Ста­тут територіальної громади;  рішення селищної ради; рішення виконавчого комітету селищної ради; розпорядження  селищного голови.

2.Проекти актів органів місцевого самоврядування  селища, що зачіпають інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, подаються до відповідних органів юстиції для проведення правової експер­тизи на відповідність їх чинному законодавству.

3.Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування  селища прийняті згідно з чинним законодавством, обов'язкові для виконання всіма розташованими на території  селища підпри­ємствами, установами і організаціями незалежно від їх форм власності, а також посадовими особами, грома­дянами й об'єднаннями громадян.

4.Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування селища скасовуються згідно з чинним законодавством.

5.Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування  селища з мотивів їхньої невідпо­відності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

6.Невиконання або неналежне виконання актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування  селища, виданих відповідно до чинного законодавства, тягне відповідальність, передбачену законо­давством.

Стаття 28. Обов'язковість рішень, прийнятих територіальною громадою селища на

місцевому референдумі

1.Рішення, прийняті територіальною громадою в межах наданих їй Конституцією та законами України прав щодо вирішення питань місцевого значення на місцевому референдумі, є обов'язковими для виконання всіма органами і посадовими особами місцевого самоврядування, громадянами, об'єднаннями громадян, а та­кож підприємствами, установами й організаціями, які розташовані на території селища.

2.Виконання рішень, прийнятих територіальною громадою,  селища на місцевому референду­мі, забезпечується  селищним головою.

3.Невиконання або неналежне виконання рішень, прийнятих територіальною громадою селища на місцевому референдумі, є підставою для притягнення до відповідальності в порядку та межах, визна­чених законами України.

Стаття 29. Тлумачення актів органів місцевого самоврядування

1.Офіційне тлумачення актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування здійснюють органи і по­садові особи, що їх прийняли.

2.Офіційне тлумачення цього Статуту, рішень, прийнятих територіальною громадою на місцевому рефе­рендумі, здійснюється  селищною радою за поданням  селищного голови.

Стаття 30. Відповідальність органів і посадових осіб місцевого самоврядування

1.Органи та посадові особи місцевого самоврядування є підзвітними, підконтрольними і відповідальними  перед територіальною громадою. Вони періодично, але не менш як  раз на рік, інформують населення про  виконання програм соціально-економічного та культурного розвитку, бюджету  селища, з інших питань місцевого значення, звітують перед територіальною громадою про свою діяльність.

2.Територіальна громада в будь-який час може достроково припинити повноваження органів та посадових осіб місцевого самоврядування, якщо вони порушують Конституцію або закони України, обмежують права й свободи громадян, не забезпечують здійснення наданих їм законом повноважень.

3.Порядок і випадки дострокового припинення повноважень органів та посадових осіб місцевого само­врядування визначаються чинним законодавством.

4.Державний контроль за діяльністю органів і посадових осіб місцевого самоврядування здійснюється лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, і не повинен призводити до втручання органів державної влади чи їх посадових осіб у здійснення органами місцевого самоврядування наданих їм власних повноважень.

5.Органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність у разі порушення ними Конституції або законів України.

6.Органи та посадові особи місцевого самоврядування з питань здійснення ними делегованих повнова­жень органів виконавчої влади є підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.

7.Шкода, заподіяна юридичним і фізичним особам у результаті неправомірних рішень, дій або бездіяль­ності органів місцевого самоврядування, відшкодовується за рахунок коштів селищного бюджету, а в результаті неправомірних рішень, дій або бездіяльності посадових осіб місцевого самоврядування — за раху­нок їх власних коштів у порядку, встановленому законом.

8.Спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають у результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.

3. Асоціаціям та іншим добровільним об'єднанням органів місцевого самоврядування не можуть передаватися повноваження органів місцевого самоврядування  селища.

Глава 5. Органи  і  посадові  особи  місцевого самоврядування

Стаття 31. Загальні засади побудови системи органів місцевого самоврядування

1. Система органів та посадових осіб місцевого самоврядування включає:

- представницький орган місцевого самоврядування – Літинську селищну раду;

- Літинського селищного голову;

- виконавчі органи місцевого самоврядування – виконавчий комітет.

2. Селищний голова, селищна рада та її виконавчі органи здійснюють свою діяльність з реалізації функцій місцевого самоврядування за дорученням  селищної громади, від її імені та в її інтересах.

3. Виконавчий комітет селищної ради здійснює надані йому законодавством окремі повноваження органів виконавчої влади.

4. Діяльність органів місцевого самоврядування базується на засадах законності, гласності, підконтрольності, підзвітності перед  селищною громадою, розмежування повноважень представницької та виконавчої гілок  селищної влади, забезпечення повноти здійснення функцій місцевого самоврядування та пріоритету інтересів жителів селища при їх здійсненні.

5. Розподіл повноважень між органами і посадовими особами місцевого самоврядування здійснюється згідно з законодавством і цим Статутом. Повноваження, які можуть передаватися, та порядок їх передачі визначаються законом.

Стаття 32.  Літинська селищна рада

1. Літинська селищна рада   є органом місцевого самоврядування – єдиним представницьким органом  тери­торіальної громади  селища  та здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України та законами України.

2. Порядок формування та організація діяльності  селищної ради визначається Консти­туцією України, законами України та цим  Статутом .

3. Селищна рада формується шляхом вільних виборів, які проводяться на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

4.Порядок призначення, організації і проведення виборів депутатів  селищної ради визначаються Конституцією, законами України та цим Статутом.

5.Загальний склад (кількість депутатів)  селищної ради  встановлюється відповідно до законодавства України  та відповідного рішення  селищної ради.

6. Строк повноважень селищної ради визначається Конституцією та законами України.

7. Дострокове припинення повноважень селищної ради може бути здійснене у випадках і у порядку, визначеному Конституцією, законодавством України та цим Статутом.

8.Селищна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань її постійних комісій.

9. Сесія  селищної ради є правомочною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради.

10. Порядок скликання чергових та позачергових сесій селищної ради визначається  законом та регламентом ради. Рішення про скликання сесії селищної ради доводиться до відома депутатів і населення не пізніше як за 10 днів до сесії.

11.Порядок денний сесії селищної ради формує селищний голова. Пропозиції до порядку денного сесії селищної ради можуть вноситися селищним головою, депутатами селищної ради, постійними комісіями селищної ради, виконавчим комітетом селищної ради, громадою в порядку місцевої ініціативи.

12. Порядок підготовки і розгляду на сесіях селищної ради питань порядку денного, а також розклад її пленарних засідань визначаються регламентом селищної ради.  Регламент селищної ради, Положення про постійні комісії селищної ради  затверджуються не пізніш як на другій сесії новообраної селищної ради. Регламент селищної ради , зміни та доповнення до нього затверджуються рішенням селищної ради виключно на пленарних засіданнях селищної ради.

13. Сесії селищної ради проводяться гласно і носять відкритий характер. На сесії мають право бути присутні жителі селища, представники засобів масової інформації, політичних партій і громадських організацій.

14. Селищна рада має право у разі необхідності прийняти рішення про проведення закритого пленарного засідання. За поданням селищного голови або депутата селищної ради окремі питання порядку денного можуть заслуховуватись без участі представників громадськості.

15.Рішення  селищної ради приймаються відкритим або таємним голосуванням.

16. Порядок і процедура прийняття рішень селищною радою визначаються її регламентом.

17. Прийняті на сесії рішення селищної ради підписуються селищним головою, а в разі його відсутності – секретарем селищної ради.

18. Рішення селищної ради нормативно-правового характеру підлягають офіційному оприлюдненню в двадцятиденний строк з моменту прийняття і набувають чинності з дня оприлюднення, якщо селищною радою не встановлено інший термін набуття чинності.

19. Перелік питань, які вирішуються виключно на пленарних засіданнях селищної ради, визначається відповідно до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні.

Стаття 33. Депутат селищної ради

1.Статус депутата селищної ради визначається Конституцією України, Законом Украї­ни Про статус депутатів місцевих рад та іншими законами України.

2.Депутат селищної ради є представником інтересів територіальної громади селища та повноважним і рівноправним членом селищної ради, який обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, установле­ний Конституцією України.

3.Повноваження депутата селищної ради починаються з дня відкриття першої сесії селищної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісі­єю і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.

4.Депутат селищної ради має всю повноту прав, що забезпечують його активну участь у діяльності ради та утворюваних нею органів, несе обов'язки перед виборцями, радою та її органами, виконує їх доручення.

5.Депутат, крім секретаря ради, повинен входити до складу однієї з постійних комісій ради. Депутат зобов'язаний брати участь у роботі сесій ради, засідань постійної та інших комісій ради, до складу яких його обрано.

6. Депутат  селищної ради не може використовувати свій депутатський мандат у цілях, не пов'язаних з депутатською діяльністю.

7. Депутат селищної ради здійснює свої повноваження  на громадських засадах. Селищна рада може прийняти рішення щодо оплати роботи окремих депутатів, які займають у раді виборні посади на постійній основі. Грошова винагорода депутатів, які працюють у селищній раді на постійній основі, виплачується з селищного бюджету у розмірах, які визначаються рішенням ради.

8. Депутат селищної ради не може мати іншого представницького мандату та займати виборні посади в системі місцевого самоврядування.

9. Депутат селищної ради складає присягу такого змісту:

“Вступаючи в права депутата  Літинської селищної ради, зобов'язуюсь усіма своїми діями дбати про благо Літина та добробут його жителів, гідно представляти своїх виборців, відстоювати їх права і свободи. Присягаю додержуватися Конституції України, законів України, Статуту територіальної громади, виконувати свої обов'язки в інтересах територіальної громади селища”.

10. Депутати селищної ради можуть об'єднуватися у депутатські групи та фракції, які утворюються на постійній чи тимчасовій основі.

11. Порядок утворення та реєстрації депутатським об'єднань, їх повноваження визначаються законами України та Регламентом селищної ради.

Стаття 34. Постійні комісії  селищної ради

1.З метою підготовки рішень, контролю за виконанням рішень селищної ради та її виконавчого комітету з числа депутатів обираються постійні комісії селищної ради та тим­часові контрольні комісії.

2.Діяльність постійних комісій регламентується Законом України «Про місцеве самоврядування в Украї­ні», Регламентом  селищної ради та Положенням про постійні комісії, що затверджується селищною радою.

3.Порядок формування, функції та організація роботи тимчасових контрольних комісій селищної ради регламентується Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», Регламентом селищної ради та Положенням про тимчасові контрольні комісії, що затверджується  селищною радою.

4. Перелік постійних комісій та їх персональний склад визначаються новообраною селищною радою на її сесії.

5. До складу постійної комісії входять голова, члени комісії і секретар.

6. Організація роботи постійної комісії ради покладається на голову комісії. Голова комісії скликає і веде засідання комісії, дає доручення членам комісії, представляє комісію у відносинах з іншими органами, об'єднаннями громадян, підприємствами, організаціями, установами, а також громадянами, організовує роботу з реалізації висновків і рекомендацій комісії. У разі відсутності голови комісії або неможливості ним виконувати свої повноваження з інших причин його функції здійснює заступник голови комісії або секретар комісії. Засідання постійної комісії скликається в міру необхідності, і воно є правомочним, якщо на ньому присутні більше половини членів від загального складу комісії.

7. Постійні комісії є підзвітними та відповідальними перед селищною радою.

Стаття 35. Статус Літинського селищного голови

1.Селищний голова є головною посадовою особою територіальної громади селища та здійснює свої повноваження на постійній основі.

2. Селищний голова головує на засіданнях  селищної ради, очолює її виконавчий комітет та організує його роботу.

3. Селищний голова є підзвітним, підконтрольним і відповідальним перед територі­альною громадою  селища, відповідальним перед  селищною радою, а з пи­тань здійснення виконавчим комітетом селищної ради повноважень органів виконавчої влади — підконтрольним органам виконавчої влади.

4. Підзвітність і підконтрольність селищного голови перед територіальною громадою  селища забезпечується обов’язком звітування  селищного голови не рідше одного разу на рік перед членами територіальної громади селища на відкритих зустрічах, а також  через засоби масової інформації. Звіт селищного голови перед громадою повинен включати в себе інформацію про нормотворчу, організаційно-розпорядчу діяльність селищного голови у межах його компетенції за звітний період  та  роботу  виконавчого  комітету селищної ради.

Стаття 36. Обрання і вступ на посаду селищного голови

1. Селищний голова обирається жителями селища, які мають право голосу, шляхом вільних виборів на основі загального, прямого, рівного виборчого права шляхом таємного голосування.

2. Селищним головою може бути обраний житель селища, який має право голосу.

3. Порядок обрання селищного голови встановлюється законодавством.

4. Вступ на посаду селищного голови, обраного вперше, розпочинається з моменту складення Присяги.  Присяга вважається складеною, якщо після її зачитування  селищний голова скріплює Присягу своїм підписом. Підписаний текст Присяги зберігається за місцем служби.

5. Вперше обраний  селищний голова приймає Присягу такого змісту: “Я, (ім'я та прізвище), волею територіальної громади  селища Літин обраний селищним головою, заступаючи на цей високий пост, урочисто присягаю на вірність народу України. Зобов'язуюсь суворо дотримуватись Конституції України і законів України, усіма своїми справами дбати про благо селища і добробут його мешканців, обстоювати права, свободи і законні інтереси громадян, підносити авторитет селища Літин  як у державі, так і за її межами”.

6. Якщо вибори селищного голови проведені одночасно з виборами депутатів, то присяга складається ним на першому пленарному засіданні новообраної ради після складання присяги депутатами ради.

Стаття 37. Повноваження селищного голови

1. Повноваження селищного голови починаються з моменту оголошення відповід­ною територіальною  виборчою комісією  на пленарному  засіданні ради  рішення  про його обрання.

2.Повноваження селищного голови закінчуються вдень відкриття першої сесії селищної ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо рада не обрана, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обраної на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень.

3.Перелік повноважень селищного голови встановлюється чинним законодавством.

4.Повноваження селищного голови можуть бути припинені достроково на підставах і в порядку, який передбачено законодавством.

Стаття 38. Секретар селищної ради

1.Секретар селищної ради працює в раді па постійній основі.

2.Секретар ради обирається радою з числа її депутатів на строк повноважень ради за пропозицією селищного голови.

3.Пропозиція щодо кандидатури секретаря ради може вноситися на розгляд ради не менш як половиною депутатів від загального складу відповідної ради у разі, якщо:

- на день проведення першої сесії  селищної ради, обраної на чергових виборах, неза­вершені вибори селищного голови;

- рада не підтримала кандидатуру на посаду секретаря ради, запропоновану  селищним головою;

- протягом тридцяти днів з дня відкриття першої сесії селищної ради відповідний селищний голова не вніс кандидатуру на посаду секретаря ради;

- на наступній черговій сесії після виникнення вакансії секретаря ради у зв'язку з достроковим припинен­ням його повноважень селищний голова не вніс на розгляд ради кандидатуру на посаду секретаря ради;

- посада секретаря ради стає вакантною під час вакантності посади селищного голови у зв'язку з достроковим припиненням його повноважень.

4.У разі якщо рада не підтримала кандидатуру, внесену на її розгляд не менш як половиною депутатів  від загального складу  ради згідно з пунктом 3 цієї статті, наступну пропозицію щодо кандидату­ри секретаря ради вносить селищний голова.

5. Перелік повноважень секретаря селищної ради встановлюється чинним законодавством.

6.У разі відсутності селищного голови його обов`язки  виконує  секретар ради.

7.Повноваження секретаря селищної ради можуть бути достроково припинені за рі­шенням відповідної ради.

Стаття 39. Заступник селищного голови

1. Селищний голова має  заступника  з виконавчої роботи, який  затверджуються  селищною радою за поданням селищного голови.

2. Розподіл обов'язків між заступником  селищного голови, секретарем селищної ради та керуючим справами виконавчого комітету селищної ради визначається розпорядженням  селищного голови.

Стаття 40. Формування та склад виконавчого комітету селищної ради

1.Виконавчий комітет селищної ради є виконавчим і розпорядчим органом місцевого самоврядування, який утворюється селищною радою на строк її повноважень.

2.Очолює виконавчий комітет селищний голова. У разі відсутності  селищного голови або неможливості виконання ним своїх обов'язків організовує роботу виконавчого комітету  секретар селищної ради.

3.Виконавчий комітет є юридичною особою, має свою печатку та інші реквізити юридичної особи.

4.Кількісний склад виконавчого комітету селищної ради визначається селищною радою, персональний склад затверджується радою за пропозицією селищного голови.

5.До складу виконавчого комітету не можуть бути включені депутати  селищної ради, крім секретаря ради. Заступник  селищного голови та керуючий справами виконавчого комітету виконують свої обов'язки на постійній основі.

Стаття 41. Повноваження виконавчого комітету селищної ради

1.Повноваження виконавчого комітету визначаються чинним законодавством та цим Статутом.

2.Виконавчий комітет є підзвітним і підконтрольним селищній раді, а з питань здійснення ним делегованих йому повноважень органів виконавчої влади – також підконтрольним відповідним органам виконавчої влади.

3.Звітує про роботу виконавчого комітету  селищний голова.

4.Селищна рада може прийняти рішення про внесення змін до складу виконавчого комітету та про його розпуск.  Підстави, з яких приймається рішення про розпуск виконавчого комітету, підлягають оприлюдненню в місцевих  засобах масової інформації.

Стаття 42. Рішення виконавчого комітету

1.Організаційною формою роботи виконавчого комітету є його засідання, які є правомочними за умови присутності більше половини загального складу виконавчого комітету. Засідання виконавчого комітету скликаються  селищним головою (або секретарем ради  в разі відсутності селищного голови чи неможливості виконання ним своїх обов'язків) у міру необхідності, але не рідше одного разу на місяць.

2.Організаційно-технічне та інформаційне забезпечення роботи виконавчого комітету здійсню керуючий справами виконкому, який призначається на посаду у порядку, що визначений чинним законодавством.

3.Виконавчий комітет селищної ради в межах своїх повноважень приймає рішення.

4.Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданнях більшістю голосів від його загального складу і підписуються селищним головою  та секретарем  виконавчого комітету.

5.Рішення виконавчого комітету, прийняті в межах його компетенції, обов'язкові для виконання всіма роз­ташованими на території  селища підприємствами й установами незалежно від їх організаційно-правових форм, а також органами місцевого самоврядування і громадянами.

Стаття 43. Інші виконавчі органи селищної ради

1. Селищна рада в межах затверджених нею структури і штатів може створювати інші ви­конавчі органи.

2.Виконавчі органи селищної ради є підзвітними і підконтрольними селищній раді та підпорядкованими її  виконавчому комітету і  селищному голові.

3.Керівники інших виконавчих органів  селищної ради призначаються на посаду, звіль­няються з посади селищним головою.

4.Положення про інші виконавчі органи селищної ради затверджуються  селищною радою.

Глава 6. Майно  територіальної  громади

Стаття 44. Право комунальної власності

1.Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування селища згідно з Конституцією України є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевого бюджету, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальної громади, а також об'єкти спільної власності територіальних громад Літинського району та Вінницької області, що перебувають в управлінні районної та обласної ради.

2. Матеріальні та фінансові ресурси, що перебувають у комунальній власності селища, є надбанням територіальної громади селища, і їх недоторканність захищається законодавством.

3. До комунальної власності територіальної громади селища включається рухоме і нерухоме майно, яке зареєстроване у визначеному законодавством порядку. Перелік об'єктів комунальної власності територіальної громади визначається рішенням селищної ради відповідно до законодавства.

4. До комунальної власності територіальної громади селища можуть належати:

- земля та інші природні ресурси;

- комунальні підприємства селищної ради;

- заклади і установи культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, соціального обслуговування та інше майно, що належить територіальній громаді селища;

- частки (паї) у майні підприємств;

- комунальний житловий та не житловий фонди селища;

- доходи  місцевого  бюджету селища,  інші кошти  та  депозити селища   (органів місцевого

самоврядування) в банківських установах, цінні папери, інші фінансові ресурси, що передбачені чинним законодавством;

- рухоме та нерухоме майно,  що  безоплатно  передається  до  комунальної  власності  селища

від  фізичних  чи  юридичних осіб  різних форм власності,  в тому числі  від партнерів іноземних  держав;

- нерухоме та рухоме майно, що передається до комунальної власності  селища за рішенням суду;

- інше рухоме і нерухоме майно, визначене чинним законодавством.

5. У комунальній власності територіальної громади селища знаходяться об'єкти, що мають важливе  значення для життєзабезпечення селища, задоволення потреб територіальної громади та для збереження історико-культурних об'єктів, системи водопостачання, інженерні комунікації, природні ландшафти тощо.

6. Перелік об'єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації, визначається рішенням селищної ради.

7. Суб'єктом права комунальної власності селища є Літинська селищна рада. Селищна рада, виконавчий комітет  від імені та в інтересах територіальної громади селища відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності територіальної громади селища. Рішення про відчуження комунального майна приймає  селищна рада.

8. Оперативне управління об'єктами комунальної власності селища здійснюють виконавчі органи селищної ради, на які покладаються такі функції:

- підготовка пропозицій на розгляд селищної ради щодо прийняття об'єктів до комунальної власності територіальної громади селища;

- підготовка і передача на розгляд селищної ради або її виконавчого комітету питань про створення, реорганізацію та ліквідацію підприємств та організацій, що перебувають у комунальній власності  селища;

- підготовка пропозицій на розгляд селищної ради щодо надання згоди на передачу в оренду об'єктів комунальної власності селища;

- реалізація затвердженої рішенням селищної ради програми приватизації комунального майна селища тощо.

9. Загальний контроль за використанням об'єктів комунальної власності селища здійснює селищний голова. Селищний голова раз на рік інформує селищну раду про стан використання та управління комунальною власністю селища:  реєстрацію, відчуження або придбання об'єктів комунальної власності.

Стаття 45. Комунальні підприємства

1.Комунальними підприємствами вважаються підприємства, засновані на власності територіальної гро­мади селища.

2.Орган місцевого самоврядування може також придбати підприємство або майнову частку (корпоративні права) зазначеного товариства шляхом укладення договору купівлі-продажу з попереднім власником.

3.Комунальні підприємства мають виконувати своє громадське призначення, підтримувати соціальну спрямованість цінової політики, а також стимулювати економічну діяльність підприємств галузі інших форм власності.

4.Діяльність підприємств комунальної власності відбувається відповідно до їх статутів, що затверджуються селищною радою. Керівник комунального підприємства призначається та звільняється з посади селищним головою та працює за контрактом. Усі майнові операції, питання розподілу прибутків та процеси затвердження фінансових звітів цих підприємств врегульовуються за рішенням виконавчого комітету селищної ради, окрім випадків, передбачених  їх статутами.

Глава 7. Бюджет  селища

Стаття 46. Загальні засади формування селищного бюджету

1. Селищна рада на кожний календарний рік самостійно розробляє, затверджує і виконує місцевий бюджет згідно з Бюджетним кодексом України.

2. Втручання державних органів у процес складання, затвердження і виконання місцевого бюджету не до­пускається, за винятком випадків, передбачених законодавством.

3. Фінансову основу місцевого самоврядування у селищі складають:

1) кошти  селищного бюджету, у тому числі:  кошти, отримані від приватизації об’єктів комунальної власності та продажу земельних ділянок;   субвенції, передані до селищного бюджету відповідно до чинного законодавства України;   інші надходження;

2) кошти підприємств, установ і організацій, що перебувають у комунальній власності селища;

3) доходи від корпоративних прав підприємств, установ та організацій,  засновником яких є Літинська селищна рада;

4) інші фінансові ресурси.

4.До закінчення року зміни до селищного бюджету  можуть вноситися лише у формі рішення  селищної ради про внесення змін до рішення   селищної ради Про бюджет селищної ради відповідно до порядку внесення змін до рішень селищної ради.

5. Бюджет селища складається  з загального фонду  та  спеціального фонду (бюджету розвитку).

6.Територіальна громада селища  може об'єднувати на договірних засадах свої фінансові ресурси з фінансовими ресурсами інших територіальних громад та з державними фінансовими ресурсами з метою спільного фінансування  селищних та районних  програм.

7.Органи місцевого самоврядування  селища зобов’язані вести активну роботу з відстоювання інтересів територіальної громади селища при розробці проектів загальнодержавних та регіональних програм соціально-економічного, культурного розвитку.

Стаття 47. Доходи місцевих бюджетів

1.Доходи місцевих бюджетів формуються за рахунок власних, визначених законом, джерел та закріплених у встановленому законом порядку загальнодержавних податків, зборів та інших обов'язкових платежів.

2.Порядок зарахування доходів до місцевих бюджетів визначається Бюджетним кодексом України та ін­шими законами.

3.У дохідній частині місцевого бюджету окремо виділяються доходи, необхідні для виконання власних повноважень, і доходи, необхідні для забезпечення виконання делегованих законом повноважень органів ви­конавчої влади.

Стаття 48. Видатки місцевих бюджетів

1.Видатки, які здійснюються  селищною радою на потреби територіальної громади, їх розмір і цільове спрямування визначається   селищним бюджетом.

2.Селищна рада та її виконавчі органи самостійно розпоряджаються коштами  місцевого бюджету, визначають напрями їх використання.

3.У видатковій частині місцевого бюджету окремо передбачаються видатки загального фонду бюджету і видатки бюджету розвитку.

4.Кошти загального фонду бюджету спрямовуються на фінансування установ і закладів, що утримуються за раху­нок бюджетних асигнувань, і не належать до бюджету розвитку.

5.Кошти бюджету розвитку спрямовуються на реалізацію програм соціально-економічного розвитку тери­торії  селища, пов'язаних із здійсненням інвестиційної та інноваційної діяльності, а також на фі­нансування субвенцій та інших видатків, пов'язаних з розширеним відтворенням.

6.Видатки місцевого бюджету поділяються на дві частини: видатки, пов'язані з виконанням власних по­вноважень місцевого самоврядування, і видатки, пов'язані з виконанням делегованих законом повноважень органів виконавчої влади.

7.Доходи селищного бюджету, які отримані додатково при його виконанні, а також суми перевищення доходів над видатками, що утворилися внаслідок збільшення надходжень до бюджету або економії у видатках, вилученню не підлягають, крім випадків, що передбачені законодавством.  Рішення про використання таких коштів приймається селищною радою. Селищна рада може приймати рішення щодо вкладання вільних коштів в акції, цінні папери тощо.

8. Селищний бюджет передбачає резервний фонд, який використовується  селищним головою з послідуючим  затвердженням  селищною радою для фінансування непередбачених видатків, в установленому порядку. Видатки резервного фонду включаються до звіту про виконання  селищного бюджету.

9. Контроль за виконанням бюджету здійснює селищна рада. Контроль за використанням коштів селищного бюджету відповідними підприємствами, організаціями і установами здійснює виконавчий комітет.

Стаття 49. Збалансування доходів і видатків місцевих бюджетів

1. Місцевий бюджет має бути достатніми для забезпечення виконання  селищною радою наданих їй законом повноважень та забезпечення населення послугами не нижче рівня мінімальних соціальних потреб.

2. При забезпеченні збалансування доходів і видатків місцевого бюджету не враховуються вільні залишки бюджетних коштів.

3. У разі коли вичерпано можливості збалансування доходів і видатків місцевого бюджету і при цьому не забезпечується покриття видатків, необхідних для здійснення  селищною радою наданих їй законом повноважень та забезпечення населення послугами не нижче рівня мінімальних соціальних потреб, держава забезпечує збалансування місцевих бюджетів шляхом передачі необхідних коштів до відповідних міс­цевих бюджетів у вигляді дотацій та субвенцій.

Глава 8. Взаємовідносини територіальної громади смт. Літина з органами державної влади, іншими громадами, підприємствами, установами та організаціями

Стаття 50. Взаємовідносини територіальної громади  з органами державної влади

1. Взаємовідносини територіальної громади селища з органами державної влади відбуваються у спосіб та в межах, що передбачені Конституцією, законами України та цим Статутом.

2. Основними напрямками співробітництва є:

1) у сфері фінансів та майна: надання державою фінансової підтримки для виконання повноважень органами місцевого самоврядування, зокрема, у формі субвенцій;

2) у сфері охорони здоров’я, освіти та соціального захисту:

реалізація органами місцевого самоврядування політики держави та загальнодержавних програм у сфері освіти, охорони здоров’я та соціального захисту населення;

надання державою організаційної, методичної та фінансової допомоги органам місцевого самоврядування на реалізацію політики держави та загальнодержавних програм у сфері освіти, охорони здоров’я та соціального захисту;

3) у сфері забезпечення законності та правопорядку:

здійснення органами місцевого самоврядування своєї діяльності лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;

здійснення державою у межах чинного законодавства нагляду і контролю за діяльністю органів місцевого самоврядування, а також за законним, ефективним витрачанням коштів селищного бюджету тощо.

Стаття 51. Взаємовідносини територіальної громади з іншими територіальними

громадами

1. Налагодження відносин територіальної громади селища з іншими територіальними громадами здійснюється з метою запровадження більш ефективних механізмів розв’язання спільних проблем, обміну досвідом, захисту спільних інтересів громад.

2. Взаємовідносини територіальної громади селища  з іншими територіальними громадами можуть оформлятись у вигляді відповідних договорів, ухвалених представницькими органами місцевого самоврядування та підписаних уповноваженими представниками громад, або в інший спосіб не заборонений законом.

3.  Територіальна громада смт. Літина вправі спільно з іншою територіальною громадою (громадами) :

1) об'єднувати на договірних засадах кошти селищного бюджету та інших місцевих бюджетів для виконання спільних проектів або для спільного фінансування комунальних підприємств, установ та організацій, вирішення інших питань, що стосуються спільних інтересів територіальних громад;

2) об'єднувати на договірних засадах на правах спільної власності об'єкти права комунальної власності для виконання спільних проектів або для спільного утримання комунальних підприємств, установ та організацій і створювати для цього відповідні органи;

3) визначати порядок використання коштів та іншого майна, що перебувають у спільній власності територіальних громад;

4) об'єднуватись в асоціації, вступати до асоціацій, у тому числі, міжнародних та використовувати інші форми добровільних об'єднань органів місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад.

Стаття 52. Взаємовідносини територіальної громади  з  суб’єктами  власності,

яка не  є комунальною

1. З підприємствами, установами та організаціями, які не належать до комунальної власності територіальної громади, територіальна громада селища в особі органів та посадових осіб місцевого самоврядування будує свої взаємовідносини на договірній та податковій основах.

2. Взаємовідносини територіальної громади селища з суб’єктами господарювання, що здійснюють свою діяльність на території селища, будуються як на паритетних засадах (шляхом укладення цивільно-правових угод тощо), так і на засадах підпорядкованості (обов’язковості виконання правових актів селищної ради та її виконавчих органів на території селища, контролю за їх дотримання) у межах повноважень, наданих селищній раді та виконавчим органам селищної ради чинним законодавством України

Стаття 53. Підтримка благодійництва, меценатства та спонсорства у смт. Літині

Селищна рада та  її виконавчі органи, виходячи з історичних традицій,  з метою соціальної підтримки громадян, які її потребують, сприяння  талановитим особам,  збереження та примноження  культурних, духовних  та  матеріальних цінностей, вважає за необхідне здійснювати підтримку  благодійництва, меценатства та спонсорства.

Глава 9. Міжнародна діяльність,  побратимські  зв’язки  територіальної  громади

смт. Літина

Стаття54. Участь територіальної громади у міжнародному міжмуніципальному

співробітництві.

1.Територіальна громада смт. Літина прагне налагодження дружніх зв`язків з громадами інших міст України, громадами міст-побратимів інших країн світу.

2.Побратимські зв`язки територіальної громади смт. Літина мають сприяти:

1) зміцненню дружби між народами та налагодженню економічного і культурного співробітництва між державами та територіальними громадами;

2) обмінові досвідом здійснення місцевого самоврядування з метою удосконалення системи управління містом (селищем);

3) вивченню способів і механізмів розв`язання соціально-економічних проблем в інших країнах світу; впровадженню їхнього досвіду у себе;

4) долученню мешканців селища до історичних та культурних цінностей народів інших держав;

5) поширенню інформації про можливості та соціально-економічні й культурні досягнення  селища  Літина;

6) залученню інвестицій у промисловість та комунальне господарство селища;

7) розвиткові туризму та пов`язаної  з ним  інфраструктури.

3. Рішення про вибір міста-побратима приймається Літинською селищною радою. При прийнятті рішення про вибір міста-побратима враховуються історичні традиції співробітництва, інтенсивність та перспектива економічних, культурних зв’язків між містами.

4.Селищна влада сприяє розвиткові міжнародних зв`язків  територіальної громади з громадами міст-побратимів інших країн світу, здійснює обмін делегаціями посадових осіб та депутатів селищної ради, керівників та представників комунальних підприємств, установ і організацій селища; представників різних професій, дітей і молоді, мистецьких колективів та колективів художньої самодіяльності, спортсменів та спортивних команд.

5. У взаємовідносинах з громадами і муніципальними утвореннями іноземних держав, представниками держав та міжнародних організацій громаду смт.  Літина представляє селищний голова.   Селищний голова володіє правом підписання протоколів, меморандумів, інших дво- чи багатосторонніх документів. Ці документи вступають в силу лише після їх схвалення Літинською селищною радою.

Стаття 55. Поріднені міста (міста-побратими) смт. Літин.

1. Територіальна громада смт. Літина має  партнерські відносини з містом – побратимом Вольштин Великопольського воєводства Республіки Польща, скріпленні Партнерською  Угодою  про  взаємні  відносини  між містами.

Глава 10. Заключні  положення

Стаття 56. Правова основа Статуту

1.Статут територіальної громади  смт. Літина є основним нормативно-правовим актом територіальної громади  селища, діє на всій території Літинської селищної ради і має вищу юридичну силу стосовно інших актів органів і посадових осіб місцевого самоврядування.

2.Роз'яснення положень Статуту може надавати лише селищна рада. Рішення селищної ради, в яких дається роз'яснення цього Статуту, є обов'язковими для застосування і виконання у межах території  селищної ради.

3.Предметом відання Статуту є основні аспекти здійснення місцевого самоврядування в  смт. Літин.

Стаття 57. Порядок прийняття і реєстрації Статуту

1.Статут затверджується на пленарному засіданні селищної ради більшістю голосів де­путатів від загального складу ради.

2.Статут набуває чинності з дня його державної реєстрації в органах  Міністерства юстиції України.

3.Статут є постійно діючим актом і не потребує перезатвердження новообраним складом Літинської селищної ради.

4. Внесення змін і доповнень до Статуту здійснюється селищною радою. Рішення селищної ради про внесення змін і доповнень до Статуту приймаються шляхом голосування більшістю депутатів від загального складу селищної ради.

5.Пропозиції щодо змін і доповнень до Статуту вносяться до селищної ради групою депутатів ради (підписані не менш як десятьма депутатами),  селищним головою або групою жителів селища з місцевої ініціативи (підписані не менш як 10% жителями селища).  Відповідні зміни та доповнення до Статуту вносяться  селищною радою також за результатами місцевого референдуму.

6.Зміни і доповнення до Статуту, які передбачають приведення його у відповідність до  Конституції та Законів України, Указів Президента України та Постанов Кабінету Міністрів України, вносяться селищною радою за пропозицією селищного голови у двомісячний термін після набуття чинності цими актами (або у строки, визначені цими актами).

7. Про внесення змін до Статуту селищний голова у п'ятиденний термін повідомляє орган, що здійснив реєстрацію Статуту.
Стаття 58. Контроль за виконанням Статуту та його зберігання

1.Контроль за виконанням Статуту здійснюють селищна рада, селищний голова, інші органи і особи в порядку, передбаченому цим Статутом і чинним законодавством Укра­їни.

2.Статут у трьох ідентичних примірниках зберігається в Літинській селищній раді,  районному ар­хіві та  в Літинському районному управлінні юстиції Вінницької області, де здійснено його реєстрацію.

3.Статут територіальної громади  смт. Літин  затверджено  рішенням 19 сесії 6 скликання Літинської селищної ради  від  23 травня 2012 року №282.

 

 

 
Візитівка Літина

 

кадастрова карта україни

 

 

Презентація будівництва очисних споруд "BIOTAL"

Детальніше...

 

Запит на інформацію

 

Новини Літина

 

 

 

 

Подільський народний університет Культури